Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?
Wachten op (niet-acute) zorg is normaal en in principe ook niet zorgelijk, zolang het niet leidt tot gezondheidsschade of onnodig lang werkverzuim.
De wachttijden of wachtlijsten in zorginstellingen hangen af van de instelling en het soort zorg dat u zoekt. Vindt u dat u te lang moet wachten op de zorg die u nodig heeft? Uw zorgverzekeraar kan u misschien helpen om een zorgaanbieder te vinden die u eerder kan helpen. Als verzekerde kun je telefonisch of digitaal wachtlijstbemiddeling aanvragen bij je verzekeraar. Deze service is gratis.
Wachttijden ziekenhuizen
Elk ziekenhuis kan andere wachttijden hanteren voor polikliniek, dagbehandeling en meerdaagse opnamen. Informatie over wachttijden van ziekenhuizen vindt u op hun websites. Ziekenhuizen moeten de wachttijden per specialisme op hun website publiceren.
Wachttijden GGZ
Zorgaanbieders van specialistische GGZ-zorg moeten de wachttijden voor ambulante zorg ook aanbieden op hun website. Ambulante zorg is zorg waarvoor u niet hoeft te worden opgenomen. U moet binnen 4 weken terecht kunnen voor een eerste gesprek bij een GGZ-aanbieder. Na het eerste contact met de zorgaanbieder moet u binnen 10 weken terecht kunnen voor een behandeling. Als u langer moet wachten kunt u dit melden bij uw zorgverzekeraar, die heeft de zorgplicht en is verantwoordelijk voor zorgbemiddeling. Dat betekent dat de zorgverzekeraar een alternatief moet bieden of zo nodig niet-gecontracteerde zorg moet vergoeden.
Soms is er sprake van overmacht, omdat er geen zorgaanbod is zonder wachttijden die passend zijn.
https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/wachtlijstbemiddeling